Konkurrencen skærpes på franchise

På jagt efter den “lokale verdensmester”

Uddrag fra artikel i FødevareWatch

Flere restauratører fortæller om jagten på franchisetagere til at ekspandere kæderne, men også om en stigende konkurrence om dem, der kan drive adskillige og stadig være ”lokale verdensmestre.”

Færre men større

Strategien er at finde dem, der har mod på at åbne adskillige restauranter og samtidig bevare tiltrækningskraften. Det er strategien for de fleste franchisekoncepter i Danmark, fortæller Tom Skovbon. Han driver konsulentvirksomheden FranchiseHub, der hjælper med rekruttering, netværk og konceptudvikling for både store og små såvel som udenlandske og danske brands.

Særligt fødevarebranchen er hjemsted for mange franchiseforretninger, siger han.

”Det er for tiden en trend, at mange gerne vil have multi-unit franchisetagere. Det er et strategisk valg, at de vil have færre, men større franchisetagere,” siger konsulenten, der bl.a. har kunder som Sunset Boulevard og Burger King.

”Man vil have en lokal verdensmester. Han er kendt og engageret i hele området og kan drive en enhed i f.eks. Hjørring, som folkene bag konceptet ikke selv kan gøre. Han har netværk, drive og motivation,” siger Tom Skovbon

 

Uddrag fra artikel i FødevareWatch – Læs hele artiklen her

To top