Mød en fremadstormende franchisetager
Franchisetager Jan Ladegaard, Sunset-Boulevard Hedensted
Vi har stillet den 30-årige franchisetager Jan Ladegaard et par spørgsmål om hans valg og erfaringer som franchisetager.
Hvornår startede du som franchisetager i Sunset-Boulevard?
For 2 et halvt år siden.
Hvor meget personale har du ansat?
”Jeg startede med 22 ansatte og er i dag oppe på 42 ansatte. Hvoraf to er mellemledere som er med til at sikre kvaliteten i ydertimerne. Lige pt. varetager jeg udover rollen som franchisetager også selv rollen som Restaurantchef her i Hedensted”.
Hvilke overvejelser gjorde du dig, da du besluttede af blive franchisetager?
”Det gik godt i min afdeling i Bilka, hvor jeg var ansat. Sammen med medarbejderne leverede vi et godt resultat. Jeg tænkte, at det kunne være godt at være herre i eget hus. I 2012 købte jeg så en 7’eleven sammen med min bror”.
For 2 ½ år siden fik jeg så min egen Sunset-Boulevard her i Hedensted”.
Hvor lang tid gik der fra tanke til handling?
”Legede lidt med tanken om, at det kunne være sjovt at blive selvstændig. Der gik et halvt år, før jeg kontaktede banken. Der var en del overvejelser omkring privatlivet, økonomi m.m.
Det var nok meget idéen om, at jeg kunne gå med i et etableret koncept, der hurtigt kom på banen, i stedet for at kaste sig ud i opstart af egen forretning 100% alene”.
Hvad er det ved franchise konstruktionen som tiltaler dig?
”Det der tiltalte mig mest var, at der lå et koncept med nogle veldefinerede rammer, men alligevel med plads til lokalt spillerum.
Det kollegiale samspil og den vidensdeling man opnår på tværs af franchisekonceptet virkede også tiltalende. I dag nyder jeg at kunne trække på råd fra andre, men også samtidig kunne teste mine egne ideer af i et større forum og give mine kædekolleger inspiration tilbage den vej.
Det at kunne udtænke nye planer og samtidig få dem gennemført uden hele tiden at skulle hænge fast i en masse af dagligdagens ting på kontoret.
Man betaler selvfølgelig også for konceptet, men får også meget tilbage i form af f.eks. produktudvikling. Sikring af overenskomstmæssige ting er også et område med hjælp fra konceptet. Så kan jeg koncentrere mig 100 % på at drive min forretning, skabe vækst og motivere medarbejderne”.
Et godt eksempel var da vi ændrede omsætningssammensætningen i restauranten.
Tidligere udgjorde frokosttilbud 2/3 af omsætningen og aftentilbud var 1/3 del. Dette er nu via fokusering på det vigtige ændret til 1/3 frokost og 2/3 aften. Det betyder større omsætning og flere ansatte.
For 1 ½ år siden byggede vi således restauranten helt om og fik helt ny lobby og køkkenafsnit ind, så vi kunne servicere det stigende antal gæster”.
Hvad har overrasket dig mest efter, at du er blevet franchisetager?
”At man rent faktisk får tid til at skabe en forretning og ikke bliver bundet inde bag i ved skrivebordet omkring løn og andre administrative ting.
Man kommer hurtigt i gang, men i starten skal man jo vende sig til, at det er ens egen penge. Er der ikke nok personale i begyndelsen, så må man også på banen, og selv gøre tingene.
Også det faktum, at der skal motivation til hele tiden. Vi har mange ansatte under 18 år ansat, så man skal også tage højde for deres erfaringsgrundlag og aldersforskellen”.
Har du ambitioner om at åbne flere restauranter i Sunset-Boulevard konceptet
”Sjovt du spørger. Jeg åbner faktisk en restaurant i Tilst ved Århus tidligt i 2019. Det er i øvrigt også en af de fede ting ved franchise. Man kan ”flytte” mennesker. Det at nogen af dine ansatte har lyst til at skabe sig en karriere her, og ikke bare skal videre til noget andet hele tiden.
Det er en stor tilfredsstillelse at se den generte nye 16 årige medarbejder, som efter et stykke tid ender med at stå med ansvaret for en travl søndag aften”.
Har du et par gode råd til fremtidige franchisetagere?
”Rart at komme ind i et defineret koncept, men det må ikke blive en sovepude. Franchisekonceptet hjælper dig en del af vejen i hverdagen, men det er ikke det der afgør, om du får en succes. Det er simpelthen den indsats, du selv gør.
Man skal være opmærksom på at skabe vindermentalitet omkring sig.
Med 42 ansatte er det rigtig vigtigt med motivation – Vi arbejder blandt andet ud fra ”Hvad der var godt i går, det er så standard i dag”.
Vi dvæler ikke ved, hvad der er godt – men bruger det til fremdrift.
Vores Sunset-Boulevard koncept har nogle konsulenter, som kører rundt mellem lokationerne. F.eks. havde vi hjælp derfra vedr. vores ombygning i form af byggeledelse og kontakt til håndværkere”.
Baggrundsfakta:
Sunset-Boulevard er en dansk restaurant kæde startet i Odense i 1996. Kæden har i dag over 40 restauranter.
Sunset-Boulevard ligger helt ud til motorvejen 3 km fra centrum i Hedensted. Der er 12.000 indbyggere i Hedensted, så restauranten lever også af sin gode beliggenhed tæt på motorvejen. Restauranten i Hedensted er i 2018 blandt de største i Sunset-Boulevard konceptet.