Bar- og restaurantaktører satser på udlandet med franchisekoncept

Mikkeller, Rekom og Hooked rejser til Global Franchise Forum i slutningen af oktober for at afsøge mulighederne for at ekspandere i udlandet via franchise.

Inspireret af artikel skrævet af Sophie Lund Møller, FødevareWatch.

Hvad har fiskerestauranten Hooked, bryggeriet Mikkellers restaurant Ramen to Biiru og barkoncernen Rekoms afterski-bar Flying Hirsch til fælles?

Ikke meget skulle man mene, men de tre koncepter inden for bar- og restaurantområdet vil alle gerne ekspandere, og til udlandet med en franchiseforretningsmodel.

De vil alle tre gerne ekspandere internationalt med franchisekonceptet, og de skal alle lære om franchise og international franchise.

Derfor rejser de tre selskaber i slutningen af oktober, sammen med FranchiseHub til Global Franchise Forum i Lissabon med henblik på at ekspandere nationalt og internationalt via franchise.

Ved forummet i Lissabon får de tre aktører mulighed for at præsentere deres koncepter, få feedback og samtidig læøre af andre koncepter. Samtidig åbner forummet døren til relevante personer med speciale i de enkelte markeder, som kan være interessante for aktørerne at tale med, og som kan hjælpe dem videre med afklaring af potentialet og tilpasning til de forskellige markeder.

Forskellige formål

De tre forskellige danske koncepter tager dog til Lissabon med forskellige formål.

Rekom er en stor veletableret virksomhed med stor erfaring med at drifte egne forretninger og vil nu satse på franchise både herhjemme og internationalt med Flying Hirsch. Derfor tager de med til Lissabon for at møde og inspireres af andre koncepter.

Indtil nu har deres forretningsmodel været at købe og åbne nye selvejede barer. Men efter at have erhvervet sig fem franchisebutikker gennem opkøb har barkoncernen høstet erfaringer, der er værd at bygge videre på, og som gør franchiseforretningsmodellen interessant. Rekom vil naturligvis kigge mod markeder, hvor de i forvejen allerede har et godt fodfæste. Barkoncernen skal derfor klædes på til internationalisering med franchisekonceptet og hjælpes på vej til at finde de rigtige franchisetagere.

Mikkellers formål med turen er en lidt anden, da de er godt etableret internationalt, så de skal i højere grad lære om franchise og international franchise. Her vil Mikkeller kigge på markeder, hvor de i forvejen sælger øl – både inden og uden for Europa.

Hooked med ti restauranter i Danmark er sammenlignet med Mikkeller og Rekom en lille fisk i havet, og restaurantkæden vil derfor i første om gang kigge på franchisemuligheder i Danmark og derefter muligvis Norge og Sverige.

To top