Derfor fik Subway kæmpe-fremgang under finanskrisen

imagelibimage628_619x340

Finanskrisen har sat en kæp i hjulet på en lang række ekspanderende forretninger, men bestemt ikke alle er blevet ramt af den globale tilbagegang på de finansielle markeder, viser det sig nu.
 
Således åbnede den amerikanske sandwich-kæde Subway i årene fra 2008 til 2010 næsten 6000 nye restauranter på verdensbasis. Lavkonjunktursøkonomier kan nemlig være den helt rigtige situation at ekspandere i for større koncepter med adgang til kapital. Det skriver den amerikanske nyhedsportal forbes.com, som også oplyser, at de dårlige økonomiske forhold ofte er ensbetydende med, at de bedst beliggende lejemål  kommer tilbage på markedet, og at udlejere er mere villige til at sænke huslejen og skabe forbedringer for deres lejere.
En anden faktor i åbningen af de mange nye sandwich-bikse er, at Subway har relativt lave opstartsomkostninger sammenlignet med andre fastfood-restauranter, da man ikke har brug for uddannede kokke eller dyre komfurer.
 
Subway i kirken?
Den amerikansk stat Californien vurderes til at være et af de steder i verden, som har været hårdest ramt af finanskrisen, men solskinsstaten var lige netop det sted, hvor Subway åbnede allerflest restauranter i recessionsårene. Hele 459 nye restauranter åbnede kæden her. Subway forklarer selv fremgangen med, at finanskrisen igen har gjort det attraktivt med billig og sund fastfood.  Subway-talsmanden Les Winograd understreger også over for Forbes, at man hos kæden har fokuseret meget på at udnytte mere utraditionelle lokationer til mange af de nye restauranter. Således er hver femte af de nye restauranter placeret så mærkværdige steder som i kirker, hos bilforhandlere eller på universiteter.
 
Så det kan altså være en god idé at gribe muligheden, når det ser sværest ud. Og Subway har bestemt ikke mistet dampen. I 2011 åbnede man hele 2100 nye restauranter, og man er dermed verdens største fastfoodkæde i dag med hele 36.000 restauranter på verdensplan. 

To top