Danskerne har bidt sig fast i takeaway mad
På tre år er omfanget af take away-bestillinger vokset markant. Det viser ny undersøgelse i restaurationsbranchen.
Den daglige madlavning i danske hjem viger i stadig voksende omfang for tendensen til at købe færdiglavet mad og tage med hjem – take away mad. Antallet af bestillinger af færdiglavet mad er i perioden 2019 til 2022 vokset fra 42,7 til 76,2 millioner bestillinger. Altså et kæmpepotentiale.
Det viser en ny undersøgelse, som Kantar Gallup har lavet for hotellernes og restauranternes brancheforening Horesta. Der er altså tale om en betragtelig vækst på 78,6 procent
– Det er en tydeligt afledt effekt af coronatiden, som på flere områder også var en brydningstid for, hvordan vi indretter vores privat- og arbejdsliv, siger administrerende direktør i Horesta i en pressemeddelelse.
Denne tendens har bidt sig fast og kundernes adfærd ser ud til, også i den efterfølgende tid, at bekræfte den fortsatte styrkede vækst og udvikling for take-away segmentet.