Til trods for at forbrugerne har været påvirket af inflation og stigende energipriser, har de ikke skåret ned på takeaway-mad.
Den økonomiske usikkerhed sendte forbrugernes humør direkte ned i kulkælderen sidste år, og selvom det gradvist bliver bedre, er niveauet stadig ikke særlig højt, når man ser på opgørelser fra Danmarks Statistik.
Udviklingen ser dog ikke ud til at få danskerne til at bestille mindre takeaway-mad. Faktisk er forbruget steget i alle aldersgrupper siden årsskiftet.
– Vi har set, at den økonomiske usikkerhed har fået en del forbrugere til at skære i forbruget, så jeg er faktisk en smule overrasket over, at take-away mad, som for de fleste hører til i en nice-to-have-kategori, ikke er ramt, men i stedet vokser så markant, siger e-handelsdirektør i Dansk Erhverv, Niels Ralund.
De unge bestiller mest mad på nettet. Syv ud af 10 i den aldersgruppe gør det mindst en gang om måneden, viser opgørelsen fra Dansk Erhverv.