Ny teknologi gør det muligt at spotte sygdomme.
I alle butikker i optikerkæden Louis Nielsen har man investeret i en ny teknologi, der gør det muligt at screene alle brillekunder for følgesygdomme af diabetes og har planer om at udvide din service, så den også kommer til at omfatte øvrige sygdomme.
Da Louis Nielsen tidligere i år markedsførte sit sundhedscheck, fik øjenlæger over hele landet ekstra travlt, fordi de fik masser af henvisninger fra optikerne. I Optikerforeningen ser man det som en del af optikerens virke at fange folk, som har en sygdom, og henvise dem til øjenlæger for videre behandling.
Louis Nielsen har haft alle sine optikere gennem kurser og efterfølgende trænet dem i, hvordan det nye udstyr skal bruges. Dertil har man allieret sig med en privat øjenlæge, der kan hjælpe med at tolke billeder i tvivlstilfælde.
Indtil videre har Louis Nielsen fundet synslidelser hos 55 af sine kunder, f.eks. grøn stær eller øjenforkalkning, som ellers ikke var blevet opdaget. Adm. direktør Mads Nygaard fortæller, at Louis Nielsen har fundet en kunde med cancer i nethinden og to med en tumor i hjernen.
Louis Nielsen franchising er sammensat af en optiker, som er fagmanden, der er ansvarlig for test af synet og valg af den rigtige brilleglas, og en detailhandler, der står for markedsføring, salg og service.