At være dansk eller skandinavisk er en styrke og en særdeles stor fordel når man skal ud på de internationale markeder. Det er nærmest som at være et internationalt brand der giver substans og opmærksomhed. Selvfølgelig har vi internationale danske virksomheder som Novo Nordisk, B&O, Lego, Grundfos osv., som en del af vores internationale danske brand, men måske mere vigtig er de brandværdier der er knyttet til skandinavisk design, skandinavisk mad, skandinavisk ledelsesstil og virksomhedskultur, bæredygtighed og økologi – og disse værdier skal vi blive endnu bedre til at udnytte – også internationalt.
Vi har en ”skov” af mindre, mellemstore og større virksomheder – ofte med spændende og unikke koncepter, med et stort internationalt potentiale – og det er netop her at man kan bruge franchising som værktøj, når det gælder jagten på vækst og international vækst.
”Vi kan tydelig mærke den store internationale interesse for skandinaviske brands når vi igennem vores internationale netværk er i kontakt med investorer og virksomheder der gerne vil repræsentere danske virksomheder på, deres lokale markeder”, udtaler Tom Skovbon fra FranchiseHub som er partner i det internationale netværk Franchise Pool International.
I seneste udgave af Retail MAG har vi lavet en artikkel om franchising som vækstmotor. Vækst er nok ikke det de fleste af os har i vores hoveder lige nu under coronaepidimien. MEN det er netop nu vi skal se på muligheder for hvordan vi skal manøvrere når der igen bliver forår for Danmark.
Læs artiklen på side 74 i Retail MAG 01-2020