Derfor satser supermarkedskæder på franchise

skaermbillede_2020-09-08_kl

En del af forklaringen bag Rema 1000’s succes i Danmark bliver nu kopieret af rivalerne. Men det er ikke uden faldgruber.
 
En af Danmarks mest succesfulde dagligvarekæder, norskejede Rema 1000, står ikke længere alene med sin franchisemodel, hvor lokale Rema 1000-købmænd er selvstændige og selv står med ansvaret for deres butik.
Konkurrenten Coop tester netop nu en franchiselignende model i sin nye lavpriskæde Coop 365, der skal afløse flere Fakta-butikker. Og hos Spar vil man nu også tilbyde købmænd at blive franchisetagere. Det fortalte kædedirektør Richo Boss i sidste uge til Børsen.

Ifølge en detailekspert er det ikke overraskende, at flere af landets dagligvarekæder nu for alvor kigger nærmere på franchisemodellen. – Kig på Rema 1000. Det er dybest set den mest succesfulde dagligvarekæde herhjemme, og der er ingen tvivl om, at franchisemodellen har en stor del af æren for det, siger Henrik Libak til RetailNews.
Han er tidligere direktør i Dansk Supermarked og driver i dag konsulentfirmaet Libak Retail.
Ifølge Henrik Libak er der flere fordele ved at drive sine butikker som franchise. De lokale købmænd har hånden på kogepladen, når de delvist ejer butikken selv. Sammenhængen mellem, hvordan butikken klarer sig og butikschefens indtjening fordrer motivation.
– Når du selv får en del af overskuddet i butikken, er du også mere interesseret i at sikre, at butikken spiller, og nøgletallene er på plads. Det siger sig selv. Og det er fine beløb, som f.eks. Rema 1000-købmændene henter. Mange af dem får en direktørløn for at drive en dagligvarebutik, siger Henrik Libak.
I 2019 tjente Rema 1000 lidt over en halv mia. kr. på det danske marked. Det svarer til et gennemsnitligt overskud for hver Rema 1000-købmand på 1,4 mio. kr.

Når Dagrofa-ejede Spar også satser på franchise, skyldes det ifølge direktør Richo Boss, at man vil gøre det mere attraktivt at blive Spar-købmand og dermed få mere fart i kædens ekspansion.
Og Spar bliver ikke den sidste detailaktør til at prøve kræfter med franchise, spår Henrik Libak.
– Det er noget, man generelt kommer til at se mere i detailbranchen, siger han.
Selvom der er flere fordele ved franchise, skal man også gøre sig visse overvejelser, inden man vælger netop denne forretningsmodel, mener Henrik Libak.
Du skal have en god kontrakt og have hånd i hanke med franchisetagerne. Konceptet skal fungere, og man skal kunne håndtere det internt i sin organisation.

Artikel hentet fra RetailNews
 

Efterlad en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

To top