Under nedlukningen har langt flere danskere end normalt vist interesse for franchise-området, lyder det fra portalen FranchiseHub.
Mens store dele af samfundet kørte på et lavere blus under coronakrisen, har FranchiseHub bemærket en stigende interesse udefra.
Antallet af besøgende på portalens hjemmeside er steget med 20-30 procent, og direktør Tom Skovbon kan desuden glæde sig over en tilsvarende vækst i direkte forespørgsler på yderligere information.
– Vi tror det skyldes, at mange har haft tid og mulighed til at vurdere deres egen fremtid og kommet til den konklusion, at de gerne vil være selvstændige, siger Tom Skovbon.
En stor del af interessen samler sig om i forvejen kendte brands, sundhed, bæredygtighed og fastfood-koncepter, som har været i kraftig vækst gennem de seneste måneder.
– Mange søger noget ”trygt”, der fungerer. Vi tror derfor at flere, der vil starte egen virksomhed, vil værdsætte hjælp og støtte fra et etableret og velfungerende koncept – hvorfor netop franchisekoncepter er en rigtig god mulighed, siger Tom Skovbon og fortsætter:
– De har bevist deres evne til indtjening og overlevelse, og du kan som selvstændig få hjælp og sparring i tillæg til selve franchisekonceptet. Krisetider er altid udfordrende, men samtidig en mulighed for forandring.
FranchiseHub – tidligere Chain Index – er en danske franchiseportal, der formidler kontakt mellem mulige franchisetagere og etablerede kædekoncepter