Fem succesfaktorer i franchisekæden | Franchisehub

Fem succesfaktorer i franchisekæden

Fem succesfaktorer i franchisekæden

For at det skal lykkes at tiltrække franchisetagere, få dem til at købe sig ind i kæden og så blive, skal fordelene være klare og synlige. De rette betingelser er nødvendige for langsigtet succes. Succesfulde franchisekæder har generelt en række grundlæggende elementer til fælles. Disse er: lønsomhed, mangfoldighed, attraktivitet, folkene bag, ensartethed og kvalitetssikring.
 
1. Lønsomhed - rentabilitet
En grundlæggende forudsætning for langsigtet overlevelse og udvikling for franchisekæder er et fungerende og rentabelt forretningskoncept. De kæder, der har egen produktion af varer, bliver ofte marginale vindere, mens kæder med stærke hovedleverandører som regel er i stand til at presse indkøbspriserne ordentligt. Til gengæld kan de kæder, der samarbejder med en række små leverandører, ofte få pressede marginer som følge heraf. Tilstrækkelige marginer, ikke for høje faste omkostninger og et marked med stabil efterspørgsel er derfor vigtige forudsætninger. For kæder, der går fra filialenheder til at åbne franchiseenheder, kræver det, at rentabiliteten er tilstrækkelig for begge parter. Franchisegiveren skal leve af franchisetagernes honorarer, og der kræves som udgangspunkt flere franchisetagere, før du som franchisegiver kan begynde at tjene penge på din franchisevirksomhed.
 
2. Multiplikator
For at en franchisekæde skal lykkes, er det nødvendigt, at forretningskonceptet kan defineres og beskrives for at blive gentaget. Enkle og klare budskaber til kunden, og hvor de kulturbærende dele kan overføres til de nye enheder i kæden gør, at konceptet kan få fat. Multiplikatoreffekten lettes, hvis opstarten af ​​den nye enhed understøttes af klare instruktioner, tjeklister og hvor valget af leverandører er præget af volumen og hastighed. 
 
3. Tiltrækning
At indgå en franchiseaftale er lidt som at indgå ægteskab. For at lykkes skal franchisetageren og franchisegiveren kunne lide hinanden. Franchisetageren er tiltrukket af et stærkt og/eller spændende brand, en flot profil, en skøn forretningskultur og engagerede medarbejdere. Det er alle faktorer, der er med til at se værdi i at være en del af franchisekæden. Som franchisegiver er det derfor vigtigt altid at arbejde på at styrke disse ting.
 
4. Menneskene bag
Som franchisegiver er det vigtigt, at du brænder for din forretningsidé og kan formidle din vision, du er fængslende og utrættelig – en ildsjæl med næse for forretning. Man siger ofte: "Hellere et godt menneske og en dårlig forretningsidé end omvendt". Disse ildsjæle ønsker at dele deres viden og gøre andre i kæden til "virksomhedshelte". Som franchisegiver skal du turde afsløre dine
Ambitioner og drømme. De personlighedstræk, der ofte kendetegner såkaldte ildsjæle, er: tro, styrke, karisma, passion, engagement, vision, fængslende ledelse, vilje og selvtillid.
 
5. Ensartethed og kvalitetssikring
Som franchisegiver skal du løbende sikre, at en tilstrækkelig kvalitet opretholdes. Dette kan ske ved at træne og overføre knowhow indledningsvis og løbende. Hvis der ikke er opfølgning, kontrol og måling i, hvad der udføres, og hvordan det foregår, er der stor risiko for at franchiseenhederne udvikles på forskellig vis og med varierende kvalitet. På sigt vil værdien af ​​mærket så blive udvandet. Hvis alle enheder har samme brand og profil, ens sortiment og tilbud, er det muligt at arbejde med en fælles og kraftfuld markedsføring for kæden. Som kunde vil du gerne genkende dig selv og vide hvad du kan forvente, det skaber tillid og købssikkerhed. At arbejde sammen i hele kæden er nøglen til succesfuld fælles markedsføring, som ofte er baggrunden for succes.
 
Forfatter: Kristina Låftman FranchiseGruop/Tom Skovbon FranchiseHub
 
 

Kommentarer

Fakta

80% overlever i kædekoncepter
33% overlever udenfor kædekoncepter
– der er er endnu flere fordele ved franchise...Læs mere

Bloggere

Tom Skovbon
Har en meget bred erfaring fra dansk og international forretning og har blandt andet udviklet og drevet franchise kæder i Norge og Danmark, arbejdet inden for international udvikling af indkøbscentre og været direktør for et stort antal kæder i Danmark. Siden 2006 har FranchiseHub - tidligere ChainIndex - været partner i Franchise Pool International (FPI), et netværk der hjælper franchisegivere der ønsker at være internationale med at ekspandere.
Lasse Skaarup Christensen
Partner og bestyrelsesmedlem i Gorrissen Federspiel. Ass. professor på Århus Universitet i Markedsret og uddannet i New York og Hong Kong 20 års erfaring med rådgivning af ledende danske og udenlandske kæder i Danmark og udlandet, og leder af Gorrissen Federspiels afdeling for Immaterielle rettigheder. Forfatter af bøger og artikler samt indlægsholder om rettigheds- og franchiseforhold.