Sådan gendannes salget efter Covid-19 – Del 2

skaermbillede_2020-04-02_kl

Erfaringerne fra Kina er at indenfor alle kategorier er der virksomheder der har udnyttet situationen til at skabe fornyelse således at man hurtigst muligt tilpasser sig den nye virkelighed. Agilitet og fleksibilitet er afgørende i denne situation og man ser samtidig at de virksomheder, der er kommet længst i digitaliseringsprocessen, er bedre forberedt og klarer sig samtidig bedre. Og her skal vi huske at både samfundet generelt og virksomhederne i Kina generelt er kommet længere i digitaliseringen og har andre digitale værktøjer end det vi har her i Danmark/EU.
 
Situationen i Kina er som bekendt at man har åbnet op for nærmest alle byer og aktiviteter, skoler, erhvervsliv og man kan igen frit bevæge sig – dog fortsat med enkelte begrænsninger. Så hvordan ser de på den kommende udvikling?
 
Som det meget klart fremgår af de tre grafer på billedet, så har Covid-19 medført et udskillelsesløb som får konsekvenser for hvor væksten vil komme og hvor konsekvenserne i form af en konsolidering vil komme i forskellige brancher.  Alle brancher havde nedgang i januar, men allerede i februar startede den positive udvikling- faktisk for alle kategorier og hvor udviklingen i marts tydeliggør forskellen i de tre kategorier.
 
Hvis vi tidsforskyder ovenstående graf til Danmark, så har vi haft nedgangen 2 måneder senere og forventer at udviklingen forsigtig vil vende i løbet af april. Det bliver spændende at se om kurverne er ens og hvordan den kommende udvikling vil være her hjemme samt hvilke brancher der kan komme bedst ud på den anden side. Vi lærer hver dag!

Efterlad en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

To top